دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه: کدام یک برای شما بهتر است؟
نوشته شده توسط : behzad

 

به دنبال خرید دوربین هستید؟ اولین قدم شما حل مشکل DSLR در مقابل سیستم بدون آینه است. در اینجا نحوه مقایسه این دو نوع آمده است.

بحث DSLR و دوربین بدون آینه به قدمت خود زمان است. بسیار خوب، آنقدر قدیمی نیست - اما سال‌هاست که بیداد می‌کند، و یکی از نکات کلیدی است که باید در هنگام خرید یک دوربین سطح بالاتر در نظر بگیرید.

شباهت های زیادی بین این دو نوع دوربین وجود دارد، اما برخی تفاوت های بزرگ نیز وجود دارد. هر دو نوع به شما امکان می دهند لنزها و لوازم جانبی را تعویض کنید، که آنها را نسبت به دوربین های نقطه و عکاسی، پل یا فوری تطبیق پذیرتر می کند - اما همچنین باعث می شود آنها سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند. شما فقط یک دوربین نمی‌خرید، بلکه یک اکوسیستم لنز را نیز خریداری می‌کنید.

دوربین های بدون آینه در ابتدا توسط برخی از علاقه مندان به دوربین به چشم تحقیر می نگریستند، اما اکنون به حدی رسیده اند که در برخی زمینه ها با دوربین های DSLR برابری می کنند و در بسیاری دیگر از آنها بهتر هستند. هنوز مزایایی برای دوربین‌های DSLR وجود دارد - اما باید به خاطر داشت که تعداد کمی از دوربین‌های DSLR جدید در حال تولید هستند، بنابراین در درازمدت، بدون آینه ممکن است تنها گزینه شما باشد.

DSLR در مقابل بدون آینه: قیمت

وقتی صحبت از قیمت گذاری دوربین به طور کلی می شود، دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه تقریباً مشابه هستند، مدل های مبتدی از حدود 500 دلار شروع می شوند و دکل های حرفه ای سطح بالا با قیمت بالای 2000 دلار.

دوربین‌هایی که برای تیراندازی مبتدی و متوسط هدف قرار می‌گیرند، عموماً با یک لنز «کیت» عرضه می‌شوند – لنزی که برای اکثر اهداف بسیار خوب است. دوربین‌هایی که برای افراد حرفه‌ای طراحی شده‌اند، «فقط بدن»، یعنی بدون لنز فروخته می‌شوند، بنابراین باید آن را در بودجه خود نیز لحاظ کنید. و لنزها می توانند هزینه زیادی داشته باشند.

همچنین شایان ذکر است که اغلب بهترین تخفیف‌ها را در مورد دوربین‌های یک یا دو ساله خواهید یافت، زیرا شرکت‌ها به دنبال تسویه انبار برای مدل‌های جدیدتر هستند. نگران این واقعیت نباشید که آنها جدیدترین مدل نیستند - همه چیز در دنیای دوربین به این سرعت پیش نمی‌رود و این دوربین‌ها همچنان در اکثر مناطق بسیار خوب خواهند بود. آنها قطعا ارزش در نظر گرفتن دارند، به خصوص اگر تازه وارد بازار شده اید.

DSLR در مقابل بی آینه: تفاوت های کلیدی

در بیشتر موارد، دوربین‌های DSLR از طراحی مشابه دوربین‌های فیلم 35 میلی‌متری روزهای گذشته استفاده می‌کنند، با یک سنسور تصویر که محل قرارگیری فیلم را اشغال می‌کند.

یک آینه در داخل بدنه دوربین، نوری را که از طریق لنز تا یک منشور (یا آینه‌های اضافی) وارد می‌شود و به منظره‌یاب وارد می‌شود، منعکس می‌کند تا بتوانید پیش‌نمایش عکس خود را مشاهده کنید. هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، آینه بالا می رود، شاتر باز می شود و نور به سنسور تصویر برخورد می کند که تصویر نهایی را ثبت می کند.

بهترین انتخاب DSLR ما برای مبتدیان Canon EOS Rebel SL3 / 250D مقرون به صرفه است که بسته به لنز ارائه شده با کیت حدود 550 دلار قیمت دارد.

در دوربین‌های بدون آینه، نور از لنز عبور می‌کند و مستقیماً روی سنسور تصویر می‌رود، که پیش‌نمایش تصویر را برای نمایش در صفحه پشتی می‌گیرد - درست مانند دوربین گوشی‌های هوشمند.

برخی از مدل‌ها صفحه نمایش دوم را از طریق منظره یاب الکترونیکی (EVF) نیز ارائه می‌کنند که می‌توانید در هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، آن را روی چشم خود نگه دارید تا دید بهتری داشته باشید. نمونه ما از دوربین های بدون آینه، یکی از موارد مورد علاقه ما، Fujifilm X-E4 است (حدود 850 دلار در فرم فقط بدنه).

بدنه دوربین‌های DSLR نسبتاً بزرگ‌تر هستند، زیرا باید در یک آینه و مکانیسم منظره یاب نوری قرار بگیرند. برای مثال، بدنه Nikon D5600، قبل از اینکه لنز را در جلو قرار دهید، 2.8 اینچ عمق دارد. با لنز کیت 18-55 میلی متری، دوربین حدود 1.4 پوند وزن دارد.

بدنه دوربین بدون آینه می تواند کوچکتر از یک DSLR باشد و ساختار ساده تری دارد. برای مثال Sony a6100 دارای بدنه ای به ضخامت 1.6 اینچ و وزن 1.3 پوند با لنز کیت 16-50 میلی متری خود است. به اندازه کافی جمع و جور است که در یک جیب کت یا یک کیف کوچک جای می گیرد.

البته لازم به ذکر است که برخی از دوربین های بدون آینه جدید - به ویژه آنهایی که دارای سنسورهای فول فریم هستند - تقریباً به اندازه برخی دوربین های DSLR بزرگ و سنگین هستند، بنابراین صرفه جویی در اندازه و وزن ناچیز است.

DSLR در مقابل بدون آینه: سرعت فوکوس خودکار

دوربین‌های DSLR قبلاً در اینجا مزیت داشتند، زیرا از فناوری به نام تشخیص فاز استفاده می‌کردند که به سرعت همگرایی دو پرتو نور را اندازه‌گیری می‌کرد. دوربین های بدون آینه به فناوری به نام تشخیص کنتراست محدود می شدند که از سنسور تصویر برای تشخیص بالاترین کنتراست که همزمان با فوکوس است استفاده می کند. تشخیص کنتراست - به ویژه در نور کم - کندتر از تشخیص فاز است.

این تمایزات اساساً اکنون به پایان رسیده است. تقریباً تمام دوربین‌های بدون آینه (و همچنین بهترین تلفن‌های دوربین دار) اکنون دارای سنسورهای تشخیص فاز و کنتراست در سنسور تصویر هستند. به عنوان مثال سونی a6100 دارای 425 نقطه فوکوس خودکار تشخیص فاز در سنسور تصویر خود به همراه 425 نقطه تشخیص کنتراست است. دوربین Nikon D3500 دارای 11 سنسور تشخیص فاز بزرگ در سنسور AF جداگانه خود است و از کل سنسور تصویر برای تشخیص کنتراست استفاده می کند. دوربین‌های DSLR جدیدتر Canon (و دوربین رده بالای Nikon D780) حسگرهای تشخیص فاز را دقیقاً روی تراشه تصویر اصلی به همراه سنسورهای تشخیص کنتراست قرار می‌دهند که به آنها اجازه می‌دهد مانند یک دوربین بدون آینه با پیش‌نمایش زنده روی صفحه نمایش و فوکوس خودکار سریع عمل کنند. .

دوربین‌های DSLR می‌توانند با بالا بردن آینه و نشان دادن پیش‌نمایش زنده تصویر (که معمولاً حالت نمایش زنده نامیده می‌شود) یک دوربین بدون آینه را تقلید کنند. اکثر دوربین‌های DSLR ارزان‌قیمت در این حالت فوکوس آهسته‌تر هستند، اما، زیرا سنسورهای تشخیص فاز هیبریدی روی تراشه را ندارند و باید از تشخیص کنتراست کندتر برای فوکوس استفاده کنند.

با دوربین DSLR، منظره یاب اپتیکال از طریق لنز به شما نشان می دهد که دوربین دقیقا چه چیزی را می گیرد. با یک دوربین بدون آینه، یک پیش نمایش دیجیتالی از تصویر روی صفحه نمایش دریافت می کنید. برخی از دوربین‌های بدون آینه یک منظره یاب الکترونیکی (EVF) ارائه می‌کنند - یک صفحه نمایش کوچک و با وضوح بالا در یک چشمی که منظره یاب نوری یک DSLR را شبیه‌سازی می‌کند.

وقتی در نور خوبی هستید، پیش نمایش روی صفحه یا EVF دوربین بدون آینه نزدیک به تصویر نهایی به نظر می رسد. اما در موقعیت‌هایی که دوربین با مشکل مواجه است (مانند نور کم یا سوژه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند)، پیش‌نمایش دچار مشکل می‌شود، کسل‌کننده، دانه‌دار و تند می‌شود. این به این دلیل است که دوربین بدون آینه برای گرفتن نور بیشتر باید سرعت ثبت تصاویر را کاهش دهد، اما همچنان باید یک پیش نمایش متحرک را به شما نشان دهد. در مقابل، یک DSLR نور را مستقیماً به چشم شما منعکس می کند.

با این حال، یکی از مزایای EVF در دوربین‌های بدون آینه این است که می‌توانند پیش‌نمایش تصویر نهایی را قبل از گرفتن عکس به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر سرعت شاتر یا دیافراگم را تغییر دهید، آنچه در EVF می بینید مطابق با آن تغییر خواهد کرد. در همین حال، از آنجایی که منظره یاب اپتیکال DSLR نور را بدون تغییر تصویر منعکس می کند، هنگام پیش بینی نتایج نهایی شما بیشتر به اندازه گیری دوربین و تجربه خود متکی هستید.

بنابراین، اگر بیشتر در نور خوب عکاسی می کنید، هر دو نوع عملکرد خوبی خواهند داشت. اگر اغلب در نور کم یا شرایط چالش برانگیز دیگر عکاسی می کنید، عکاسی با DSLR آسان تر خواهد بود.

DSLR در مقابل بی آینه: تثبیت تصویر

لرزش دست ها باعث ایجاد تصاویر تار می شود و هر چه سرعت شاتر شما بیشتر باشد یا هر چه بیشتر زوم کنید، جلوه ها بزرگتر می شوند. هر دو دوربین DSLR و بدون آینه سیستم های تثبیت کننده تصویر را ارائه می دهند: سنسورها حرکت دوربین را اندازه گیری می کنند و دوربین هر دو قسمت را کمی جابجا می کند. لنز یا حسگر تصویر در جهتی که مخالف لرزش است.

دوربین‌های DSLR و اکثر دوربین‌های بدون آینه به روش تغییر لنز محدود می‌شوند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد لرزش را در امتداد دو محور خنثی کنند: عمودی (مستقیم بالا یا پایین) و افقی (سمت به پهلو). برخی از دوربین‌های بدون آینه، هم عنصر لنز و هم حسگر را در امتداد دو محور در یک الگوی همگام حرکت می‌کنند تا ثبات بیشتری داشته باشند.

ما دریافتیم که تفاوت بین این رویکردها حداقل است. مزیت اصلی تثبیت سنسور این است که با همه لنزها کار می کند، حتی لنزهای قدیمی یا ارزان تر که تثبیت کننده خود را ندارند. در هر صورت، اکثر دوربین‌های مدرن می‌توانند با مقدار کمی لرزش دوربین مقابله کنند تا تصویر واضح‌تری تولید کنند، اما نمی‌توانند حرکات بزرگ‌تر را جبران کنند.

با این حال، چند استثنا وجود دارد. دوربین‌های بدون آینه رده بالا مانند Olympus OM-D EM-5 Mark III، Sony a6500 و Sony a6600 تثبیت‌کننده تصویر پنج محوره را در بدنه ارائه می‌کنند، که این ویژگی هنوز در اکثر دوربین‌های DSLR یافت نشده است - البته سری Pentax K1 ، مانند Pentax K-3 III سال گذشته آن را دارد. آنها حسگر را برای جبران حرکت نه تنها در محورهای عمودی و افقی بلکه در امتداد سه محور دیگر جابجا می کنند: گام (بالا و پایین)، انحراف (چرخش از طرفین) و چرخش (چرخش).

تثبیت 5 محوره درون بدنه نسبت به روش های دیگر برتری دارد و هنگام عکسبرداری از موقعیت متحرک مانند ماشین، هلیکوپتر یا قایق بسیار مفید است. همچنین برای فیلمبرداری های دستی، فیلم های ثابت تری تولید می کند.

DSLR در مقابل بدون آینه: کیفیت تصویر

هر دو نوع دوربین می توانند عکس هایی با کیفیت بالا، با وضوح و مقدار دانه بندی مشابه، که به عنوان نویز شناخته می شود، بگیرند. دوربین‌های بدون آینه به‌طور سنتی سنسورهای تصویر کوچک‌تری داشتند، که قبلاً به معنای کیفیت پایین‌تر بود (چون نمی‌توانستند نور زیادی را ضبط کنند)، اما دیگر اینطور نیست. سازندگان دوربین یاد گرفته‌اند که تراشه‌های حساس‌تری تولید کنند و صدای حسگرهای کوچک را بهتر سرکوب کنند.

علاوه بر این، چندین سازنده دوربین بدون آینه اکنون از سنسورهای تصویر بزرگتر استفاده می کنند. به عنوان مثال، سونی و کانن، دوربین‌های بدون آینه با همان سنسورهای اندازه APS-C که در اکثر دوربین‌های DSLR وجود دارد، می‌سازند.

همچنین تعدادی دوربین بدون آینه فول فریم وجود دارند که دارای همان اندازه (35 میلی متر) هستند که در دوربین های DSLR ممتاز یافت می شود. خط A7 سونی در این زمینه پیشگام بود، اما اکنون کانن و نیکون نیز مدل‌های بدون آینه فول فریم دارند. فوجی‌فیلم حتی چندین دوربین بدون آینه، سری GFX، می‌سازد که دارای سنسورهای فرمت متوسط بزرگتر از فول فریم هستند - اما این سنسورها از 3500 دلار گران قیمت شروع می‌شوند و برای مبتدیان در نظر گرفته نمی‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع مختلف دوربین های دیجیتال

بهترین دوربین برای خرید در سال 2022

دوربین دیجیتال چیست؟

DSLR در مقابل دوربین Point and Shoot

مزایا و معایب دوربین DSLR

بهترین دوربین های DSLR در سال 2022

دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه: کدام یک برای شما بهتر است؟

دوربین دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

انواع دوربین های دیجیتال

 

 




:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: